Nikdo nemá rád škrábance na svém autě. Ale i škody, které vypadají složitě, lze opravit doma, pokud víte, jak na to. Rozstřik laku je technika, kterou můžete použít k zakrytí a opravě škrábanců, ať už jsou malé nebo větší.
Příprava je klíč ke všemu. Pokud povrch před samotným lakováním správně nepřipravíte, nedosáhnete požadovaného výsledku. Nejprve auto pořádně umyjte a odstraňte veškeré nečistoty. Poté důkladně osušte a zhodnoťte stav laku.
Při opravě škrábanců na autě je příprava povrchu jedním z nejdůležitějších kroků. Bez správné přípravy se může stát, že i perfektně nanesený lak nevydrží dlouho nebo se začne loupat. Proto si dejte na tomto kroku opravdu záležet.
Začněte tím, že důkladně umyjete celé auto. Použijte kvalitní šampon na auta, který je šetrný k laku. Nezapomeňte také na mytí spodních částí karoserie, kde se často hromadí bláto a písek. Po umytí auto důkladně osušte, nejlépe měkkým mikrovláknovým ručníkem.
Pro důkladnou kontrolu povrchu je dobré auto prohlédnout na denním světle nebo pod silným umělým osvětlením. Menší škrábance a oděrky mohou být na první pohled neviditelné, ale pod správným osvětlením je snadněji objevíte. Zaměřte se především na hrany dveří, nárazníky a kapotu, kde jsou škrábance nejčastější.
„Šetrná příprava a správné techniky jsou klíčem k dlouhotrvajícímu lesku a ochraně laku,“ říká automechanik Jan Kolář.
Pokud povrch obsahuje hluboké škrábance nebo rez, je nutné použít brusný papír k jejich odstranění. Doporučuje se začít s hrubším zrnem a postupně přecházet na jemnější, aby byl povrch co nejhladší. Proces broušení provádějte vždy mokrou cestou, tedy s vodou, aby se minimalizovalo poškození laku.
Dalším důležitým krokem je odmaštění povrchu. Použijte kvalitní odmašťovač, který odstraní všechny oleje, vosky a jiné nečistoty, které by mohly ovlivnit přilnavost nového laku. Vyhněte se běžným čisticím prostředkům, které mohou obsahovat látky, které nejsou šetrné k autolakům.
Užitečným nástrojem pro přípravu povrchu je také jílová kostka nebo clay bar. Ta dokáže odstranit mikroskopické nečistoty, které ani po umytí a odmaštění zůstávají na povrchu. Používání jílové kostky je snadné, stačí ji namočit do vody a jemně klouzat po povrchu karoserie.
Nakonec je důležité ochránit okolní části auta před nástřikem. Použijte krycí pásku a plastové fólie k zakrytí oken, zpětných zrcátek, světel a dalších částí, které nechcete, aby byly postříkány lakem. Tento krok je klíčový pro kvalitní a profesionální výsledek.
Jednou z nejdůležitějších částí opravy škrábanců na autě je výběr správného laku. Pokud zvolíte špatný lak, výsledek může být horší než původní škrábanec. Takže se ujistěte, že jste si našli čas a podrobně prozkoumali, co je pro vaše auto nejlepší. Barvy vozidel jsou dnes velmi různorodé a každá značka má svůj specifický odstín, který je nutné dodržet.
Existuje několik možností, jak můžete zjistit, jaký lak potřebujete. Prvním je vin číslo vašeho vozu, které často obsahuje informace o originální barvě z výroby. Druhou metodou je konzultace autolakovny nebo specializovaného prodejce, kteří mohou barvu namíchat přesně podle vzorku. Doporučuje se vzít si vzorek přímo z auta, kde je lak neporušený.
„Správná barva laku je klíčem k úspěšné opravě. Bez přesného odstínu nebude výsledek nikdy dokonalý.“ – Jan Novotný, odborník na autolaky
Při výběru laku je také důležité vzít v úvahu, zda potřebujete jen základní barvu, nebo také vrchní krycí lak. Některé moderní laky obsahují perleťové nebo metalické komponenty, které vyžadují speciální přístup a několik vrstev. Proto je důležité znát, jaký typ laku je na vašem autě použit. Další důležitou věcí je kvalita laku a nástroje, které budete používat. Doporučuje se investovat do kvalitních produktů, které vydrží a zajistí profesionální výsledek. Levnější laky mohou mít nižší odolnost vůči povětrnostním podmínkám a UV záření.
Postup pro výběr správného laku lze shrnout do několika kroků:
Správný výběr laku totiž nejen výrazně ovlivní estetický vzhled opravovaného místa, ale také zajistí dlouhou životnost opravy a odolnost před nepříznivými vlivy prostředí.
Postup rozstřiku laku začíná pečlivou přípravou. Když máte povrch čistý, přichází na řadu broušení. Použijte brusný papír s jemnou zrnitostí a opatrně obrušte okolí škrábance. Tento krok je zásadní pro odstranění drobných nedokonalostí a pro hladký přechod mezi starým a novým lakem.
Jakmile je povrch hladký, přichází na řadu základový lak. Ideální je použít sprejový základový lak, který lze snadno aplikovat. Při nanášení spreje dodržujte vzdálenost přibližně 20-30 cm od povrchu, a provádějte rovnoměrné tahy, aby lak neskapával. Po nanesení jedné vrstvy nechejte lak pořádně zaschnout, ideálně několik hodin.
Po základu přichází pravý lak. Výběr správného laku je klíčový – musí přesně odpovídat odstínu vašeho vozu. Při aplikaci tohoto laku také dodržujte vzdálenost 20-30 cm od povrchu. Stříkejte rovnoměrné vrstvy, ale ne příliš mnoho najednou. Lepší je nanést několik tenkých vrstev a mezi nimi vždy nechat čas na zaschnutí, než se pokusit zakrýt škrábance jednou tlustou vrstvou.
Jeden z užitečných tipů během lakování je zajistit si dobré osvětlení. Pomůže vám odhalit případné nedostatky a zajistí, že lak bude rovnoměrně nanesen. Navíc je dobré pracovat v bezprašném prostředí, aby se prachové částice nedostaly do čerstvého laku.
Po nanesení finální vrstvy laku nechejte auto několik dní odpočívat. Během této doby lak tuhne a zajišťuje si svou pevnost a odolnost proti UV záření a vnějším vlivům. Jakmile je lak zcela suchý, můžete přistoupit k finálním úpravám.
Tip: Pokud se necítíte na lakování sami, mnoho odborníků radí využít mobilní lakovnu, která přijede až k vám domů. Přesto je DIY metoda nejen levnější, ale také obohacující.
Když už jste si dali práci s výběrem správného laku a pečlivým nátěrem, přichází čas na detailní dolaďování. Tato fáze je nesmírně důležitá, protože rozhoduje o konečném vzhledu vašeho vozidla. Prvním krokem v dolaďování je pečlivá kontrola toho, jak se lak roztíral. Nechte lakované místo dokonale vyschnout po dobu několik hodin, než přejdete k dalšímu kroku.
Po zaschnutí laku můžete narazit na nesrovnalosti, jako jsou kapky nebo nerovnoměrná plocha. K odstranění těchto nesrovnalostí použitím jemného brusného papíru (například s zrnitostí 1500 až 2000). Broušení provádějte krouživými pohyby a buďte velmi opatrní, abyste nepoškodili vedlejší oblasti. Cílem je získat povrch, který je nejen hladký, ale také stejnoměrně lesklý.
Proces broušení a leštění by měl být prováděn s trpělivostí a pečlivostí, aby nedošlo k dalším poškozením. — Radek Novák, odborník na autolakování
Další fází je leštění, což je klíčový krok k získání dokonalého lesku. Použijte lešticí stroj a speciální lešticí pastu. Nejprve noste alespoň dvě vrstvy pasty, každou vrstvu rozetřete lešticím strojem. Vždy mějte na paměti, že vysoký lesk získáte jenom postupným a pečlivým leštěním. V některých případech, podle míry poškození, můžete přidat trochu vody do pasty, což usnadní celý proces.
Po leštění je potřeba aplikovat vrstvu ochranného vosku, která ochrání lak před vnějšími vlivy jako jsou UV záření a kontaminace od prachu. Vosk naneste v rovnoměrné vrstvě pomocí měkkého hadříku a dejte mu dostatečný čas, aby zaschl. Po zaschnutí vosku důkladně leštěte a pokud je to potřeba, naneste ještě jednu vrstvu vosku.
Jedním z nejlepších způsobů, jak zachovat nový vzhled vašeho vozidla, je pravidelná údržba. Každých pár měsíců umyjte auto a aplikujte novou vrstvu vosku. Také se vyplatí investovat do kvalitních čistících prostředků na auta, které nepoškodí lak. Když auto skladujete, pokud je to možné, chrante ho před přímým sluncem a povětrnostními vlivy parkováním v garáži nebo pod krytem. Nezapomínejte pravidelně kontrolovat stav laku a jakékoliv poškození opravte co nejdříve.
Pokud chcete zachovat nový vzhled auta co nejdéle, důkladná údržba je naprosto klíčová. Kvalitní oprava laku škrábanců nebude mít smysl, jestliže auto nebudete pravidelně pečovat. Pamatujte si, že trpělivost a pečlivost jsou vaše nejlepší přátelé v boji proti času a povětrnostním vlivům.