čen, 12 2024
Stává se to každý den. Jedeš domů, zastavíš u obchodu, otevřeš dveře a najednou vidíš - na boku auta je nová škrábance. A nejen to. Na té škrábance je i kousek laku z nějakého jiného auta, nebo z nějakého sloupku, který se k tomu přidržel. Vypadá to jako kdyby někdo přilepil k tvému autu kousíček barvy z jiného světa. A teď se ptáš: jak se zbavit laku z poškrábaného auta, aniž bys poškodil vlastní lak?
Ten kousek barvy, který ti visí na boku, není jen „nějaká barva“. Je to lak je vrstva ochranného a barevného povrchu, která se nanáší na karosérii auta v několika krocích: prvně je to základní nátěr, pak barva a nakonec průhledný lak, který chrání celou konstrukci. Ten kousek, který ti zůstal na autě, je často z laku jiného vozidla, který se při nárazu nebo tření přemístil. A to je důvod, proč ho nemůžeš jen tak otrhat - když ho trháš, můžeš odtrhnout i vlastní lak, který je tenký a křehký.
Nejčastější příčiny, proč se na auto přilepí cizí lak: parkování v úzkém prostoru, náraz do sloupku, náhodný kontakt s kolesy nákladního auta, nebo i jen větrný den, kdy se kousek barvy od jiného auta odtrhne a přilepí se k tvému vozidlu. Většina lidí si myslí, že to je jen „špína“ a vytřou to hadříkem. To je chyba. Takový hadřík může škrábat ještě víc.
Nejčastější chyba? Použít aceton je silný rozpouštědlo, které roztaví nejen cizí lak, ale i vlastní vrstvu laku a podkladovou barvu. Nebo lak na kreslení, který se prodává v malých lahvičkách v autodílnách. Nebo dokonce živý kámen nebo čistící štětce z kuchyně. Všechny tyto věci se vyskytují v radách na internetu - a všechny způsobí větší škodu, než původní škrábance.
Co se stane, když použiješ aceton? Vlastní lak se začne měnit - ztrácí lesk, stává se matným, až se začne odlepovat. A to už není jen kousek laku na škrábance - to je kus karosérie, který už nevrátíš zpět. Také se vyhýbej čisticím sprejům pro skla nebo přípravkům na odstranění lepidel - ty nejsou pro lak navržené a mohou způsobit trvalé poškození.
Nejbezpečnější a nejúčinnější způsob, jak se zbavit laku z poškrábaného auta, je použít lakový odstraňovač speciálně určený pro auta je speciální přípravek, který rozpouští jen cizí lak a neovlivňuje vlastní vrstvu. Vyrábějí ho výrobci jako Meguiar’s, Chemical Guys nebo Sonax. Tyto produkty jsou navržené tak, aby reagovaly jen na chemické složení cizího laku - ne na tvůj.
Po dokončení vždy naneste tenkou vrstvu ochranného vosku je nebo sealantu, který obnoví lesk a ochrání povrch před dalším poškozením. To je důležité - protože i když se lak odstranil, povrch je teď mírně zraněný a potřebuje ochranu.
Někdy je cizí lak příliš pevně přilnutý - a odstraňovač ho nezvládne. Nebo je škrábance hluboká, až se dotýká podkladové barvy. V takovém případě se nevyplatí pokračovat samostatně.
Nejlepší řešení je navštívit detailingovou dílnu je specializovaný servis, který používá mikroabrazivní techniky, polovací stroje a profesionální laky k obnově povrchu bez poškození. Tam ti odstraní cizí lak a zároveň vyhladí i povrch auta, takže škrábance nebude vidět. Cena za takovou úpravu se pohybuje kolem 800-1 500 Kč, v závislosti na velikosti škrábance. To je mnohem levnější, než koupit nový kousek karosérie nebo zaplatit za celou barvu.
Nezapomeň: pokud máš pojištění na auto s pokrytím pro drobné poškození, můžeš mít nárok na bezplatnou opravu. Zavolej svému pojišťovateli - ne každý ví, že to tak může být.
Když necháš cizí lak na autě déle než týden, začne se vstříkat do povrchu. Teplotní výkyvy, UV záření, déšť - všechno to způsobí, že se lak chemicky váže k tvému povrchu. Čím déle to zůstane, tím těžší je ho odstranit. A čím těžší, tím větší riziko, že při odstraňování poškodíš vlastní lak.
Ve městech jako Brno, kde je všude parkování na ulici, se to stává každý týden. Není to nějaká výjimka - je to běžný problém. Ale to, že je běžný, neznamená, že ho musíš trpět. Když to odstraníš hned, škoda je minimální. Když to necháš, můžeš se dostat do situace, kdy budeš muset zaplatit za celou barvu.
Je možné, že při pokusu o odstranění laku jsi poškodil i vlastní povrch. Pokud vidíš, že místo, kde byl cizí lak, teď vypadá matně nebo má malou důlku - nevzdávej to.
Pro malé poškození (hloubka do 0,1 mm) použij kompensátor povrchu je nebo polovací pastu, která se aplikuje ručně a odstraní mikroškrábance. Produkty jako Meguiar’s Ultimate Polish nebo Turtle Wax Hybrid Solutions fungují skvěle. Nanášíš je na měkký hadřík, děláš kruhové pohyby a pak vytřeš čistým hadříkem. Výsledek? Povrch znovu leskne, a škrábance je vidět jen při přímém osvětlení.
Pro větší poškození (když už vidíš podkladovou barvu) je jediné řešení - profesionální oprava. Tam ti nanesou nový lak, vyhladí povrch a zkontrolují, že není žádná koroze. To už není jen „odstranění laku“ - to je oprava karosérie.
Ne. Čisticí spreje na skla obsahují alkoholy a chemikálie, které nejsou navržené pro lak. Mohou způsobit matnění, vytvořit praskliny nebo dokonce odstranit vlastní barvu. Používej jen speciální přípravky určené pro auta.
Pro malý kousek laku to trvá 5-10 minut, pokud použiješ správný odstraňovač. Pokud je škrábance větší nebo lak přilnutý déle, může to trvat až 30 minut. Nikdy nezatěžuj povrch déle než třikrát na stejném místě.
Pokud je cizí lak jen kousek a není hluboký, můžeš ho odstranit doma bez problémů. Pokud se však jedná o větší plochu, nebo pokud už se poškodil i tvůj lak, je lepší jít do detailingové dílny. Tam mají správné nástroje a zkušenosti, aby nezničili povrch.
Ne, cizí lak se přilepí jen jednou - při nárazu nebo tření. Ale pokud neodstraníš zbytek, může se z něj stát „bod zániku“ - místo, odkud se začne škrábat i tvůj lak. Proto je důležité ho odstranit hned.
Křídla a dveře jsou nejčastější místa pro cizí lak - protože se často dotýkají jiných vozidel. Postup je stejný: použij odstraňovač laku, pak ochranný vosk. Pokud je škrábance hluboká, zkontroluj, zda nevidíš podkladovou barvu. Pokud ano, nečekáj - jdi do dílny.
Po odstranění laku se ti auto znovu bude líbit. Ale nezastavuj se tam. Každých šest měsíců naneste ochranný vosk nebo sealant - to způsobí, že když se nějaký cizí lak znovu přilepí, bude ho mnohem jednodušší odstranit. Vosk vytváří tenkou bariéru, která brání chemickému spojení.
Udržuj auto v čistotě. Pravidelné mytí, používání čistých hadříků, parkování v zastřešených místech - to všechno snižuje riziko, že se ti znovu přilepí cizí lak. A pokud někdy uvidíš škrábance - nečekáj. Reaguj hned. To je jediný způsob, jak udržet auto v dobrém stavu bez nákladů na opravy.